Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
+36/20 342 9947

Tesztoszteron pótlás és -fokozás

Tesztoszteron pótlás és -fokozás A tesztoszteron optimális szintje nem csak a férfiak serdülőkorában tölt be fontos szerepet, hanem felnőtt, sőt idősödő és idős korukban is. Az általános egészség, vitalitás, izomösszetétel, sőt a szexuális funkciók is jelentősen befolyásolva vannak a tesztoszteron szintjétől. De mit lehet tenni, ha a hormon szintje az optimális érték alatt van? Ekkor merül fel lehetőségként a tesztoszteron termelés fokozása, vagy szükség esetén a tesztoszteron pótlás. 
 

Bár a tesztoszteronra elsősorban úgy gondolunk, mint férfi nemi hormonra, valójában a férfi és a női szervezet egyaránt termel tesztoszteront, amelynek optimális szintje mindkét nem esetében is éppolyan fontos. Nem csak a férfiak, hanem a nők is érintettek lehetnek csökkent, normál szint alatti tesztoszteron szinttel, ami esetükben is gyakran fáradékonyságot, rossz közérzetet, csökkent libidót eredményezhet.

 

Az alacsony tesztoszteron szintnek megannyi kellemetlen tünete ismeretes.
 

Tipikus tünetek például:

  • a nemi vágy, azaz a libidó csökkenése
  • a merevedési zavar
  • fáradékonyság
  • enyhébb depresszió
  • elhízás
  • csökkenő izomerő és koncentráció
  • gyérülő szőrzet
  • csontritkulás
     

Mindezek mellett általánosan elmondható, hogy a nem kielégítő szintű tesztoszteron mellett megnövekedhet bizonyos megbetegedések és az elhízás kockázata.

 

Mitől alakulhat ki alacsony tesztoszteron szint?

A tesztoszteron szint csökkenése az életkor előrehaladtával mindkét nem esetében természetesnek tekinthető. A férfiak esetében nagyjából 30 éves kortól figyelhető meg a természetes tesztoszteron csökkenés. Különböző rossz szokások, káros beidegződések, vagy negatív külső hatások miatt azonban akár már jóval korábban, 30 év körül is hirtelen csökkenésnek indulhat a tesztoszteron szint. Így például a krónikus stressz, az elégtelen táplálkozás, az elhízás, az alacsony D-vitamin szint és a mozgásszegény életmód is negatív hatással lehet a hormon szintjére.

Mindezek mellett, mivel a tesztoszteron az agyalapi mirigy által vezérelve, a herékben képződik, ha az agyalapi mirigy, vagy a herék működésében bármilyen zavar lép fel, az szintén hatással lehet a tesztoszteron szintre is.  Emellett bizonyos gyulladásos megbetegedések és fertőzések miatt is kialakulhat alacsony tesztoszteron, sőt bizonyos rendszeresen alkalmazott gyógyszerek és a túlzott mértékű alkoholfogyasztás is hatással lehet a hormon szintjének csökkenésére.

 

tesztoszteron fokozás

 

Honnan tudhatod, hogy alacsony a tesztoszteron szinted?

Alacsony tesztoszteron szint, tesztoszteron hiány esetén tapasztalhatod magadon a fentebb ismertetett tüneteket. Ha azok valamelyikére felfigyeltél, vagy bármely egyéb oknál fogva gyanakszol az alacsony tesztoszteron szintre, laborvizsgálattal deríthetsz fényt arra, hogy valóban fennáll-e nálad ez a jelenség.

 

Tesztoszteron pótlás, vagy fokozás?

Az alacsony tesztoszteron szint, tesztoszteron hiány kezelésére két opció van, vagy a szervezetet késztetjük arra, hogy több tesztoszteront termeljen (ez a lassabb, de természetesebb mód), vagy direkt módon kerítünk sort a tesztoszteron pótlására, különböző gyógyszeres készítményekkel (ez a gyorsabb, hatékonyabb, "drasztikusabb" de olykor szükségszerű mód).

A szerencsésebb eset, ha el tudjuk érni a természetesebb eszközökkel a hormon szintjének optimális mértékét azáltal, hogy csökkentjük szervezetünkben az esetleges egyéb hiányállapotokat, elősegítjük a tesztoszteron természetes, jobb termelődését. Ha ezekkel a módokkal nem járunk sikerrel, akkor érdemes elgondolkodni a közvetlen tesztoszteron pótlás lehetőségén. (Ehhez azonban mindenképp ajánlott orvosi vélemény kikérése.)

 


A természetes tesztoszteron fokozás módszerei


Életmódváltás

A szervezet szinte valamennyi rendellenes működésére, így többek között az alacsony tesztoszteron termelésre is hatással van a kiegyensúlyozott étkezés, a rendszeres testmozgás és a nyugodt, stresszmentes életmód (vagy épp ezek hiánya).


Az optimális tesztoszterin szint eléréséhez és fenntartásához ügyelni kell a kalóriabevitelre és a különböző hormonok szintjére egyaránt. A tartósan fennálló diéta, a szénhidrát megvonás, de a gyakori túlevés is negatívan hat a tesztoszteronra. Ezért ügyelni kell a kielégítő kalóriabevitelre, az egészséges zsírok fogyasztására és a megfelelő mennyiségű fehérjebevitelre.

A kiegyensúlyozott táplálkozás jótékony hatásai rendszeres testmozgással fokozhatók.

Ami pedig a stresszt illeti… mára már bizonyított tény, hogy a tartósan fennálló stressz megemeli a szervezet kortizol szintjét, ami pedig negatív hatással van (számos egyéb terület mellett) a tesztoszteronra. Ahogy csökken a stressz, úgy lesz egyre alacsonyabb a kortizol- és egyre magasabb a tesztoszteron szint. A stressz oldására remek szolgálatot tehet a rendszeres meditáció, a jóga és egyéb testedzések, mozgásformák is.
 

Gyógynövények, gyógynövényi összetevők, vitaminok

A kiegyensúlyozott táplálkozás már önmagában is sokat segíthet az optimális tesztoszteron szint elérésében. A gyógynövényi összetételű, természetes tesztoszteron fokozó készítmények pedig plusz löketet adhatnak a tesztoszteron fokozásában, sokszor hatékonyabban csökkentve az egyéb hiányállapotokat is a szervezetben.
 

A leghatékonyabb gyógynövényi összetevők, melyek a probléma kezelésében segítségedre lehetnek:

  1. Görögszéna
    A Görögszéna igazi ezerarcú csodaszer, ha a férfiak egészségéről van szó. Izomnövelő hatásáról ismeretes, de nem utolsó hajdúsító hatása sem.


     
  2. Ashwagandha
    Az Ashwagandha gyógynövény ereje a stressz (legyen az fizikai, vagy mentális) csökkentésében mutatkozik meg. Hogy miért van ennek jelentősége? A stressz a tesztoszteron egyik legősibb ellensége, mely megakadályozza a hormon optimális termelődését. Az Ashwagandha segít a szervezetnek megbirkózni a stresszel, ezzel helyreállíthatja, fokozhatja a tesztoszteron termelést, miközben egyébként növeli a spermiumok számát is.

     
  3. Tribulus terrestris
    A Tribulus terestris, vagy köznapibb nevén királydinnye, már hosszú évszázadok óta része a növényi gyógyászatnak. Megannyi pozitív hatása mellett javíthatja a tesztoszteront, a nemi vágyat és általánosságban a szexuális egészséget (csökkentheti a merevedési és korai ejakulációs panaszokat).

     
  4. D-vitamin
    A D-vitamin fontosságáról is olvashattál már korábbi cikkünkben. Ez a sokszor méltatlanul hanyagolt vitamin az egészségnek szinte valamennyi szegmensére hatással van. Természetes forrásból szinte csak a napsugarakból tudjuk magunkhoz venni, amire sokszor nem nyílik megfelelő lehetőségünk, így az év valamennyi szakaszában célszerű étrend-kiegészítő formájában pótolni. Mint korábban írtuk, a tesztoszteron csökkenése túlsúly esetén rendkívül jellemző, ám a kutatások szerint a D-vitamin a túlsúllyal küzdő férfiaknál is hatékonyan képes javítani a hormon szintjét, akár 30%-kal megnövelve azt.

     
  5. Cink
    Ahogyan a D-vitaminhoz, úgy a cinkhez is nehéz pusztán ételekkel hozzájutni, ezért elsősorban a különböző étrend-kiegészítő készítmények lehetnek segítségedre a cink pótlásában. Ha szervezetedben cink-hiány figyelhető meg, az összefüggésben lehet a tesztoszteron alacsony szintjével. Ha a cink értéke, annak fokozott, tudatos bevitelével optimalizálódik, úgy a tesztoszteron értéke is növekedhet.

  1. L Arginin
    Az L-arginin egy olyan alfa-aminosav, melyet a test maga is képes előállítani, azonban olykor, például tartósan fennálló stressz, vagy intenzív edzés esetén lelassul a termelődése, ami következtében a szervezetben argininhiány léphet fel, ami kapcsolatban állhat az alacsony tesztoszteron szinttel. Az L-arginin természetes forrása többek között a dió, a barna rizs, a zabliszt stb. 
     
  2. Gyömbérkivonat
    A gyömbér tesztoszteronra gyakorolt hatását a mai napig kutatják. Azonban már vannak pozitív eredmények a növény érintett területre gyakorolt hatásáról. Mivel azonban a gyömbér egyébként tengernyi területen hat pozitívan, kezdve a gyulladáscsökkentéssel, az immunerősítésen át, egészen a spermaszám növeléséig, ezért fogyasztása alacsony tesztoszteron hormon szint esetén is javallott.

A fenti gyógynövények és gyógynövényi hatóanyagok kúraszerűen alkalmazva segíthetnek a probléma kezelésében. A legcélszerűbb és legegyszerűbb módját ezek alkalmazásának a tesztoszteron fokozó étrend-kiegészítők biztosítják.
 

Gyógynövényi tesztoszteron fokozó termékek

Ezek a termékek a legtöbbször megannyi értékes vitamin és ásványi anyaggal dúsítva tartalmaznak olyan gyógynövényi összetevőket, melyek jótékonyan hatnak a tesztoszteron szint fokozására. Mivel az étrend-kiegészítők gyógyszer hatóanyagokat nem tartalmaznak, így biztonságosan, mellékhatások nélkül alkalmazhatók. (Mindezek ellenére természetesen mindenképp javasolt kikérned háziorvosod tanácsát, kiváltképp ha rendszeresen szedett gyógyszerek mellett kezded el alkalmazni valamelyik terméket.)
 

Tesztoszteron pótlás gyógyszerekkel

 

tesztoszteron pótlás

 

Szélsőségesebb esetben szükséges lehet erősebb, gyógyszeres készítmények alkalmazása a tesztoszteron pótlására. Fontos azonban megjegyezni, hogy amennyiben a testkép javítása, az izomépítés a cél, úgy nem célszerű tesztoszteron pótlást alkalmazni, sokkal biztonságosabb és egészségesebb alternatívát nyújtanak a gyógynövényi tesztoszteron fokozók.

A tesztoszteron gyógyszerek között alapvetően 3-féle készítményt különböztethetünk meg:

  1. Tesztoszteron gélek, melyeket minél nagyobb bőrfelületen eloszlatva kell alkalmazni.
  2. Szájon át alkalmazható készítmények, gyógyszerek, melyeket általában kúraszerűen kell alkalmazni (nagyon körültekintően, ugyanis több közülük negatívan hathat a májműködésre, emellett több kisebb mellékhatás is megfigyelhető: úgy mint például testsúly növekedés, pattanásosság, stb.)
  3. Injekciós készítmények, szigorúan receptre kapható termékek. Előnyük, hogy 1-2 hetente kell csak alkalmazni, hátrányuk, hogy mivel hirtelen nagy dózisú tesztoszteron kerül a szervezetbe, így nagy szintingadozásokat okozhatnak.

     

Az életkornak megfelelő tesztoszteron szint férfiaknál és nőknél egyaránt fontos, hiszen az egészséges és az élet számos területére hatással van. Éppen ezért fontos, hogy tudatosan is odafigyeljünk arra, hogy a hormon természetes szintet érjen el szervezetünkben, ezzel javíthatjuk egészségünket, fizikumunkat, általános vitalitásunkat is.